KATA-KATA HIKMAT

Sintesiskan unsur-unsur anod kemesraan dengan isomer ukhwah serta oksidakan monomer kasih sayang dan molekul doa untuk menghasilkan polimer PERSAHABATAN yang oktet..

Live for today:

During this day u should pray with a wakeful heart,
Recite the Qur'an with understanding and remember Allah with sincerity,
In this day you should be balance in your affairs,
Satisfied with your alloted portion,
Concernedwith your appearance and health..(",)


Monday, February 1, 2010

Pemindahan (",)


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani....Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w. Alhamdulillah,semalam selamat sudah process pemindahan kami bertiga. "Ya Allah banyak nye barang br duduk berapa bulan kat cn.."rungut hati kecil ku. Kami masih menetap di tempat yg sama cume skrg lebih berdekatan dgn tmpt kerja, kami berpindah dr blok 54 yang majoriti nye penduduk India (one of the reason kami move out) ke blok 4 yang majoriti nye student UITM n kawasan blok melayu (^__^), i'Allah rasenye lebih selamat n bersih dr blok dulu. Walaupun terasa berat tuk meninggalkn rumah tersebut (bnyk kenangan bersama) tapi kami terpaksa melangkah keluar untuk keselamatan dan keselesaan kami. Alhamdulillah rumah kami yang baru ni lebih sempurna dan lebih lengkap facilities nya. Selesai saja trip pertama kami mengangkut barang, kami bertiga ke Jusco Bukit Raja, mengisi minyak @ perut kami yang dh menunggu2 utk di isi sejak dr pagi, hampir merajuk, bagaimanapun alhamdulillah sempat di pujuk. Then, before kami melangkah pulang utk meneruskan agenda pemindahan or (out n in bound) barang2, kami menyuci mata sebentar di sekitar jj. Kami janji utk menyerah kn kunci rumah pada malam hari, bersyukur sngt2 apabila tuan rumah sudi menolong kami mengangkat barang ke rumah baru. Teriama kasih tuan rumah sbb tolong bawa turun TV saya..huhu..dr tingkat 5 tue, lengoh babe..aritu pun adik yang tolong angkatkn. "Ayah minta maaf ye, tak dapat nk tolong angkat barang pindah umah, pandai2 along handle k"..uhuhu pesan ayah ku. nmpk nye pandai2 kami la.

Hari ni, terasa lenguh segala urat sendi...(mcm org tua la pula...calcium kurang nie ainna)"memperingati dr sendr, tula degil xmau dgr ckp mak lg...mak punyela siap belikan susu..;-( nk wat camne kemalasan dr mengatasi" k, lps nie kene bnyk minum susu..uhuhu...ops susu coklat leh la (^__^)

Hari pertama bermalam di rumah baru memberikan kami pengalaman yang memenatkan, bunyi bising kenderaan membuat kn kami bermasalah utk memejam kan mata. (alhamdulillah, ntah pukul berapa ku memejamkn mata) bagaimana pula dengan yang lain??? ku harap mereka jua sama. tp...kata2 yang ku dengar ternyata ada yang xdapat berehat dengan baik. Ku mohon ya Allah..harapnya utk malam pertama kami ja perkara sebegini berlaku, dan mohon selepas ini telinga kami lali mendgr bunyi bising kenderaan.

Doa adalah ibadah yang sangat agung, yang tidak boleh dipalingkan kepada selain Allah s.w.t. Hakikat doa adalah menunjukkan ketergantungan kita kepada Allah dan berlepas diri dari daya dan upaya makhluk.

A'UUDZU BIKALIMAATILLAHIT TAAMMAH, MIN' SYARRIMAA KHOLAQ

“ Aku berlindung dengan kalimat Allah yang sempurna, dari kejahatan makhlukNya ”

* maaf klau ada kesalahan dalam penulisan.


Seterusnya...apa yang tertulis ini sekadar perkogsiaan bacaan.

Hati ini gembira pabila mendapat berita yang dr mu telah pulang.Hawa bertanya pada dr "mengapa hatiku berperasaan sebegini ya Allah" siapakah dia untuk ku. setelah sekian lama ku tidak mendengar kabar berita dr nya..tp, kini hati ku berbunga semula, bukan kah ku telah berpesan pada dr, berbisik di dasar hati..."ku tidak akan berhubung dgn nya lg".. tp, apabila diri ku di sapa oleh dirinya..tak dapat berbuat apa..."ku cuba untuk tidak mempedulikan dr nya" tp..ternyata ku tak bisa..berbuat demikian. Bermonolog diri Hawa sendirian...

Adam memberikan kabar berita akan kepulangan diri nya melalui sistem telekomunikasi masa kini @ facebook kpd Hawa. Dengan perasan terkejut, Hawa membulatkn mata nye seperti tidak percaya, bahawa Adam meRequest kn dr nya tuk menjadi kawan facebook Hawa. Lelaki yg pernah diminati suatu masa dahulu...tetapi..Hawa hanya mendiamkan dr, hanya doa dipanjat kn kepada yang Esa. "Ya Allah sekiranya dirinya tercipta untuk ku maka kau satu kan la kami ke jalan Mu". Hampir setiap hari Hawa bertemu Adam ketika mereka masih di alam U..dgn semangat menuntut ilmu itu utama, dgn doa dan bimbingan dr yang Esa, keluarga dan rakan2, Hawa dapat melawan hati nya. Dia harus menjaga mualamahnya ketika berhadapan...itu yang selalu di pesan pada dr nya. Hawa serahkan segala-gala nya pada Yang Maha Esa kerana dia amat mengetahui akan baik dan buruk nya buat hamba yang meminta. Kasih sayangNya itu lebih utama.

"Hawa ko ada dgr cite tak yang Adam dh tunang?"
"yeke? bile? xde pula Hawa dgr..mana ko tau Lin?"
"Dia org ckp2 kat dlm klas aritu kate nye Adam dh tunang n bakal melanjutkan pelajarn nye ke Jordan lps nie"
"ooo...begitu.."

Jauh di sudut Hawa berasa sedih ketika m'dgr berita tersebut,tp dia harus tabah.mungkin inila petunjuk yang Allah berikan, Adam bukan jodoh nya..dia harus kuatkan semangat.Sesungguh nya Allah Maha Mendengar rintihan hamba2 Nya.

Setelah sekian lama, Adam pergi dalam hidup nya...tp, kini..ada note yang di sent kn oleh adam kedalam inbox facebook nya..Terkebil-kebil mata Hawa membaca nya. Dalam pada itu, ingatan Hawa masih segar...Adam yang di kenali adalah tunangan org. Jd, dgn alasan itu dia menahan diri nya dr membalas segala pertanyaan Adam kepada nya. Sehingga la pada satu ketika...melalui yahoo messenger...

"Assalamualaikum" sapa dari seorang lelaki yang bernama Adam.
"Hawa ngah wat pe? maaf Adam menggangu, Adam cume nk tanye nape Hawa xaccept request kwn facebook dr Adam?"
lama Hawa menatap sebaris pertanyaan yang tertulis di screen window nya itu.
"Maaf bukan kehendak utk tidak membalas, tapi hakikat yang menutup niat utk berkata"

Terkejut Adam dgn kata2 yang Hawa berikan, berfikir Adam apa yang di maksudkan Hawa. Lama Adam mencari jawapan...Akhirnya, dia dapat merasakan bahawa besar kemungkinan berita pertunangan nya suatu masa dahulu membuat kn Hawa berkata sedemikian. Lantas Adam menceritakn status nya kini kepada Hawa melalui email.

Selepas pulang dari Jordan, Adam cuba mencari contact no kengkawan lama nya..dan paling utama sekali adalah Shahril kawan baik nya dan Siti Hawa.Ternyata dalam diam, Adam juga menyimpan perasaan kepada Hawa. Tetapi dek kerana mengikut kehendak org tua yang ingin jodoh kn Adam dengan Ain iaitu anak kepada Pak karim @ kawan ayah Adam. Adam akur dengan kehendak org tua nya.



Bersambung....

Nanti kalau ada kelapangan ainna akan cuba sambung cite nie..cite dia atas xde kene mengena dgn yg hidup atau yg telah tiada.Hanya rekaan semata-mata.
Apa persamaan cerita tersebut dgn "Pemindahan"?? nanti kan sambungan nye...(^__^)

2 comments:

Anonymous said...

huhuhu.. ainna, mcm bez cer citer adam n hawa tuh.. akan bersatukah mereka? sila sambung yer.. hehe

raudah sakinah said...

ehehhehe...wee..nanti klau ada mase ainna smbg k...xtau nk dulu kn yg mane...(^__^)i'Allah ..terima kasih