KATA-KATA HIKMAT

Sintesiskan unsur-unsur anod kemesraan dengan isomer ukhwah serta oksidakan monomer kasih sayang dan molekul doa untuk menghasilkan polimer PERSAHABATAN yang oktet..

Live for today:

During this day u should pray with a wakeful heart,
Recite the Qur'an with understanding and remember Allah with sincerity,
In this day you should be balance in your affairs,
Satisfied with your alloted portion,
Concernedwith your appearance and health..(",)

Friday, February 19, 2010

Pemindahan Part 3 (~_~)

Assalamualaikum dan salam sejahtera...salam kasih sayang buat semua. Pagi td ainna di datangi oleh seorang kawan...bertanyakan "ainna bile nk update blog"..lantas itu i'Allah ainna akan cube sambung cerita pemindahan yang ainna tinggalkan dr minggu lps...(hehehhe...arini xde keje sngt)


Rindu bertaut dengan sinaran mentari yang indah
Penghulu segala hari yang menjanjikan seribu makna
Harum bau umpama mawar merah mekar
Namun hanya takdir yang bisa merungkai


Adam redha dengan ketentuan dan takdir yang Allah tentukan. Hawa bukan yang terbaik buat nye..Adam sedar, kasih sayang Allah yang perlu di kejar. Kasih manusia akan datang seandainya Allah yang utama. Telefon bimbit adam berbunyi..ada pesanan ringkas dari sepupu nya..

"Assalam Adam...jemput ikut sekali ke majlis pertunangan aku ahad nie..heheheh..manela tau kot2 ko bertemu jodoh di majlis tue nanti ke...ikut ye...aku tunggu ko kat umah k"

Akhir nya..Ahmad Aiman kini adalah tunang kepada Siti Hawa. Tanpa Hawa sedari, Adam hadir di majlis pertunangan nya. Hati ayah Hawa tertanya2, seperti pernah kenal budak nie sambil merenung wajah Adam..sewaktu menyambut kedatangan rombongan.

"Assalamualaikum pak cik"
"Waalaikumussalam...maaf ye nak, muka kamu macam pak cik pernah jumpe"
Adam xmenyangka..ayah hawa masih mengingati diri nye

"Ye pak cik..nama saya Adam, kawan sekelas Hawa mase di U dulu dan sepupu kepada Ahmad Aiman..bakal menantu pak cik"
"oh ye..kamu yang pernah berborak ngan pak cik mase selesai solat zohor di masjid U kamu dulukan? erm..mase tue after majlis konvo korang.."
"erm..xsangka pak cik masih ingat"
"alhamdulillah...jemput2 nak masuk.."

"Eh..kau kenal dengan bakal bapa mertua ku Adam?" Tanya Aiman..musykil seketika.
"Mane nye xkenal...anak nye satu U dengan aku dulu..mase ambil degree" jelas Adam
"oh..yeke? wa..ko dh kenal dulu dengan abi Hawa sebelum aku nie dam..." (^_^)
"kami pernah berkongsi cerita sewaktu pertama kali bertemu di majlis konvo dulu"
"wa..jeles aku.."

Adam melangkah masuk...hanya Allah saja yang tahu akan perasaan hati nya ketika itu. Hawa juga dapat merasakan sesuatu tetapi dia cuba denied kan apa yang di rasa.

Pada malam hari, di kamar peraduan abi dan ibu Hawa...
"Yang, awak kenal x budak lelaki yang duduk sebelah Aiman mase makan td?"
"erm..yang pakai baju kemeja biru td ke bang?"
"a'a...awak tau..dialah budak yang pernah abg cite kan kat awak dulu"
"oh..dia la budak nye, yang satu U dengan Hawa tue..."
"xsangka saya, dia ada di majlis pertunangan Hawa..." termanggu abi Hawa seketika.
"Bang... Hawa dh buat keputusan, lagi pun Aiman nie kite yang pilih kan utk nye"
"ye..betul kata awak tue...Aiman juga baik orang nye..perwatakan mereka patutla serupa.. sepupu rupa nye si Adam dgn Aiman tue.."
"ooo..sepupu, saya ingat kn kawan si Aiman"

Dalam pada itu..Hawa sedang membelik2 photo yg di ambil di sekitar majlis nya siang td...alangkah terkejut nya hawa apabila gambar yang tertera di screen computer nye adalah gambar seseorang yang pernah di kenali nye suatu ketika dahulu.."ADAM" apakah hubungan diantara mereka..

Pada keesokan hari nya..seperti biasa..Hawa akan menolong ibu nye menyediakan sarapan pagi. Juadah sarapan pagi mereka pada hari ini lebih istimewa dari biasa, bagi meraikan tetamu, iaitu ahli keluarga yang bermalam di rumah mereka setelah bersusah payah meraikan majlis dan memeriah kan majlis pertunangan Hawa semalam adalah menjadi satu kewajipan.

"Hawa...tau x siapa datang semalam?"
"eik pelik je soalan ibu nie...dh tentula rombongan ahli keluarga Aiman" jauh di sudut hati Hawa, dia sebenar nya faham akan maksud ibu nye itu...
"Adam...dtg semalam, rupe2 nye kawan Hawa tue sepupu pada Aiman" terungkaila sudah segala pertanyaan yang bersarang di ruang fikiran hawa.
"oh, yeke bu" bersahaja Hawa meneruskan perbualan dengan ibu nye.
"Bu..hawa yakin, Hawa bukan lah yang terbaik utk Adam bu..., Hawa telah pun memilih Aiman sebagai pemimpin yang akan memimpin Hawa, penghulu kepada keluarga dan teman perjuangan Hawa yang akan membawa Hawa untuk beroleh rahman dan rahim Allah bu"


Ibu Hawa amat memahami nye,setiap detik,saat,minit dan waktu dia mendoakan kebahagian anak nye. Siti Hawa adalah permata hidup nya.

Aiman amat bersyukur kerana Allah temukan diri nya degan Hawa dan berjanji akan membahagiakan Hawa, pemaisuri hidup yang bersinar.. selagi hayat nya. Dalam masa tiga bulan ini, Aiman meggunakan peluang yang ada untuk mengenali ahli keluarga Hawa, begitu juga dengan Hawa.

Dari pemilihan hantaran sehinggala ke kad jemputan walimah, mereka menggunaka khidmat juru runding yang sngt arif, siapa lagi klau bukan ibu dan ayah kedua2 belah pihak. Ibu, abi, abah dan ummi sangat gembira...segala persiapan di lakukan dengan teliti supaya majlis itu nanti berjalan dengan lancar. Majlis penikahan akan berlangsung di Masjid As-Syakirin..masjid yang terletak hanya 2km dari kawasan perumahan Hawa, manakala majlis kenduri nya di adakan di perkarangan rumah....dijangka 7 buah khemah akan di pasang pada hari tersebut. Hawa memilih untuk menggunakan khidmat catering seperti yg selalu di lakukan oleh orang2 zaman sekarang, tetapi ibu dan abi nye memilih utk bergotong-royong ramai2 sesama ahli keluarga dan jiran2 tetangga kerana bagi mereka dengan cara yang sedemikian dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim sesama mereka.

Siti Hawa sangat bersyukur kerana memiliki kedua ibu bapa yang amat memahami nya...dari kecil hingga dewasa Hawa di tatang bagai minyak yang penuh. Dan Hawa panjatkan kesyukuran itu pada yang Esa..mohon di beri kesihatan yang sempurna buat kedua ibu dan abi nya.. kasih sayang seorang ibu dan ayah tiada batasan utk anak nya, segala jasa dan kasih mereka xdapat kita balas...

Sutera kasih yang membelai..membaluti kesan luka mu

Sutera kasih yang melambai..mengisi kekosongan itu

Sutera kasih yang terukir..memenuhi kehidupan mu

Sutera kasih yang terbentang..menyinari doa dan air mata itu

Majlis penikahan Hawa dan Aiman akan berlangsung 2 minggu lagi..banyak kiriman email dari kengkawan menerusi yahoo email box, friendster dan juga facebook mengucapkan tahniah buat kedua-dua nya...di antara email tersebut tertera satu quote dari sahabat karib Hawa di bumi syam..Lembah sungai Nil.

“Barakallahulakuma wa baraka alaikuma wa jama’a bainakuma filkhair wa razakakuma zurriyatan tayyibatan tanfaul ISLAM wal muslimin“ Maaf ana xdapat datang ke walimah anti..ana dan akhi sedang berjuang di medan peperikasaan. Walau pun ringkas tp penuh dengan makna,bagi Hawa doa dari rakan2 yang di harapkan agar kasih nya pada ciptaan tuhan ini akan kekal abadi. Kasih sayang dan bimbingan dr rakan2 di perlukan utk menguatkan semangat nye.

Sementara itu.. Aiman menolong Adam memunggah dan menyusun barang2 yang di bawa pindah ke rumah baru.

"uish...dh penat ke? banyak lagi nie Adam..."

"ooii...aku tau la hang mane nk ada penat nye..happy je memanjang..angkat barang pun sengeh sorang2,napela ko xpindah dgn umah2 tue skali"

"eh..yeke? perasan ko eh?"

"la..dh ko depan mate aku..kite berdua je kat cn, maila rehat jap" kata Adam kepada Aiman..mereka berdua memang rapat sejak kecil lg.

"erm..dua minggu lagi aku akan bergelar suami orang, ko bile lagi nie?.. eh ko dh ada yang berkenan di hati ke belum??"

"ceh..kesitu pula ko (T_T)...aku...dulu adala... sekarang dh kene reject"

"uish..yeke? ko xpernah bgtau aku pun...siapala yg mereject ko tue dam..muka hensem cam nie..baik pula tue..lengkap segala pakej ada"

"Aku bukan yang terbaik buat dia la"

"Bagus nye ko nie....i'Allah pasti ada hikmah di sebalik apa yang belaku, aku doakan ko juga akan mendirikan rumahtangga mahligai bahagia ko xlama lagi" Adam tersenyum sambil dalam hati nye berkata..jangan la ko tanye siapakah perempuan itu....xsanggup aku.

Tiba2 handphone Aiman berbunyi....pesanan ringkas di terima...

"Adam...eh aku pinjam kete ko jap ye..adahal kecemasan nie.."

"wei...man, bawa kete baik2 tau..." Aiman berlalu pergi..

Tinggal Adam keseorangan mengemas baki2 barang yang ada....

*Bersambung lagi.................

No comments: